شرکت نرم افزار برنامه نویسان دانش برتر سهند

گوگل نالج چیست

گوگل نالج چیست
گراف دانش گوگل چیست؟ نحوه ساخت [google knowledge graph]

یک سوال؛ بزرگترین منبع دانشی که میشناسید، چه چیزی است؟ راستش من بزرگترین منبعی که دیده ام، همین کتاب های دایرت‌المعارف نهایتا 200 صفحه ای بوده اند!

اما مثل اینکه گوگل چند سالی است شروع به ساختن بزرگترین منبع دانش دنیا کرده است. چطور؟ گوگل از سایت های معتبری مثل ویکی پدیا برای جمع آوری اطلاعات در مورد افراد، رویدادها، حیوانات و… استفاده میکند. در ادامه بخشی از این اطلاعات جمع آوری شده را در گراف دانش یا همان knowledge graph در نتایج جستجو به کاربران نمایش میدهد.

در این مقاله ابتدا به شما توضیح میدهم گراف دانش چیست و بعد از توضیح انواع آن، نحوه ساخت knowledge graph را آموزش خواهم داد. همینطور انتها کمی در مورد رابطه پنل گوگل با سئو صحبت میکنم. با من همراه باشید.

گراف دانش یا google knowledge graph چیست؟

تصویر بالا را مشاهده کنید، بخش مشخص شده در کادر قرمز رنگ، گراف دانش است. گراف دانش شامل یک سری اطلاعات مهم در مورد موضوعات مختلفی است که شما در موردشان جستجو میکنید. البته این گراف ها اغلب در نتیجه جستجو نام افراد، برندهای معروف، حیوانات، رویدادها و… نمایش داده میشود.

مثلا اگر من الان کلمه علی دایی را جستجو کنم، گوگل یک گراف دانش به من نمایش میدهد. اما اگر کلمه ای مثل خرید مانتو را جستجو کنم، گراف دانشی در کار نیست.

همانطور که بالاتر هم گفتم، گوگل برای به دست آوردن این اطلاعات و جمع آوری آنها در کنار هم، از سایت های معتبری مثل ویکی پدیا کمک میگیرد. اما اگر در مورد نحوه جمع آوری این اطلاعات سوال دارید، باید بگویم الگوریتم هایی مثل کبوتر، پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار در این مسیر به گوگل کمک میکنند.

جزئیات گراف دانش گوگل چیست؟

اینکه در هر گراف دانش یا همان پنل دانش گوگل چه چیزهایی نمایش داده شود، به نوع گراف برمیگردد که در مورد انواع آنها در ادامه صحبت میکنم. اما به طور کلی جزئیات یک گراف دانش، اینها هستند:

نام موضوع،

یک توضیحات کوتاه که اغلب منبعش ویکی پدیاست،

تصاویری از موضوع مورد نظر که اصولا از دیگر سایت های سطح وب و مخصوصا سایت های خبری برداشته شده،

اطلاعات و جزئیات مربوط به موضوع،

لینک به منابع معتبر مثل سایت ویکی پدیا، خود گوگل و حتی شبکه های اجتماعی،

و… .

علاوه بر این ممکن است در گراف دانش اطلاعات دیگری مثل موضوعات مرتبط به موضوع اصلی هم نمایش داده شود. مثلا در صورت جستجو کلمه مسعود کیمیایی، ممکن است در انتهای گراف تصاویر فیلم هایی که او ساخته یا نام دیگر کارگردانان کشور را مشاهده کنید.

البته اینکه یک گراف دانش چقدر اطلاعات کاملی داشته باشد، به چند چیز بستگی دارد. مثلا اینکه آیا گوگل به این نوع گراف اهمیت زیادی میدهد یا نه؟ یا اینکه آیا اصلا اطلاعات کافی در مورد موضوع جستجو شده وجود دارد یا نه؟

به عنوان نمونه الان گراف های مربوط به “محصولات” هنوز در وب فارسی خیلی برای گوگل اهمیت ندارند، یا اطلاعات کافی در مورد غذاهای ایرانی در وب وجود نداشته و همین موضوع باعث شده صفحات گراف شان خیلی پرمحتوا نباشند.

انواع گراف دانش

گراف های دانش انواع مختلفی دارند و هر از گاهی گوگل باز هم به آنها اضافه میکند. در ادامه میخواهم انواع گراف دانش که تا الان در نتایج جستجو نمایش داده شده را به شما توضیح بدهم.

1. شرکت و کمپانی ها

تا چند سال پیش در نتایج صرفا گراف دانش شرکت ها و کمپانی های بزرگ نمایش داده میشد اما مدتی است که گوگل به مرور دارد برای هر شرکت فعال در وب یک گراف دانش درست میکند. (در مورد آن در ادامه توضیح میدهم.)

البته هنوز گراف دانش این شرکت ها اطلاعات زیادی ندارد. اما گراف شرکت های بزرگ شامل اطلاعات زیادی است. مثلا پایین تر گراف شرکت چی‌توز را مشاهده میکنید.

گراف دانش چیتوز

همانطور که در تصویر هم پیداست، این پنل های گوگل شامل اطلاعاتی مثل تاریخچه، نام شرکت و… هستند.

. گراف دانش افراد معروف

اصولا گراف دانش گوگل برای سلبریتی ها و افراد معروف هم نمایش داده میشود. البته قبلا بیشتر این گراف برای صاحبان کسب و کارهای بزرگ و بازیگران نمایش داده میشد اما امروز میبینیم که برای سلبریتی های اینستاگرامی و طنازها هم گراف دانش به وجود آمده.

گراف دانش افراد معروف

مثلا همانطور که مشخص است، گوگل حتی برای افرادی مثل حسن ریوندی و علی صبوری knowledge graph نمایش میدهد. در این گراف هم اطلاعاتی در مورد خود شخص، تاریخ تولد، ملیت، فعالیت، آشنایان و… وجود دارد.

3. گراف دانش کسب و کارها

بالاتر هم گفتم که قبلا گراف دانش صرفا برای برندهای معتبر جهانی نمایش داده میشد اما مدتی است که این گراف برای کسب و کارها هم به نمایش درآمده.

پنل گوگل کسب و کارها

در تصویر بالا هم مشخص است که در این نوع گراف دانش، اطلاعاتی مثل آدرس کسب و کار، شماره تماس، تصاویر، نظرات و… نمایش داده میشود.

4. گراف دانش رسانه

گراف دانش رسانه مربوط به موضوعاتی مثل فیلم، سریال، کتاب، موزیک، موزیک ویدیو و… است. مثلا من با جستجو نام برنامه خندوانه میتوانم گراف دانش آن را مشاهده کنم.

گراف دانش رسانه خندوانه

همینطور با جستجو نام موزیک و موزیک ویدیوهای معروف، گراف دانش شان نمایش داده میشود. این گراف ها شامل تاریخ اجرای برنامه، بازیگران و… هستند.

5. گراف دانش خوراکی ها

مدتی است که گوگل حتی برای غذاها و خوراکی ها هم گراف دانش ساخته. مثلا اگر من کلمه قورمه سبزی را در گوگل جستجو کنم، این گراف دانش را در نتایج میبینم:

گراف دانش خوراکی ها

در بعضی از این گراف دانش ها حتی اطلاعاتی در مورد مواد لازم برای طبخ و نحوه پخت هم داده شده.

200 فاکتور سئو | 69 فاکتور مهم سئو + 130 فاکتور فرعی

6. گراف محصولات

در ایران هنوز گراف محصولات به خوبی پیشرفته نشده اما مدتی است که گوگل در حال جمعی آوری اطلاعات در مورد آنهاست. مثلا یک نمونه اش را در تصویر پایین مشاهده میکنید:

گراف محصولات

در آینده این گراف ها شامل اطلاعات بیشتری در مورد هر محصول خواهند بود.

چرا گوگل دست به ساخت knowledge graph زد؟

مهم ترین وظیفه گوگل، نمایش بهترین محتوا به کاربر است. در واقع هدف نهایی گوگل این است که وقتی کاربری کلمه ای را در آن جستجو کرد، بتواند به راحت ترین شکل ممکن جوابش را بگیرد.

بنابراین برای رسیدن به این هدف تمام تلاشش را میکند. حالا یکی از همین تلاش ها، ساخت پنل گوگل یا همان گوگل نالج بوده. این گراف های دانش به کاربران در سریع تر پیدا کردن جواب های شان در نتایج کمک میکنند. به این ترتیب اعتماد مخاطبان بیشتر از قبل به گوگل جلب میشود.

یادتان باشد که درآمد اصلی موتور جستجوی گوگل از تبلیغات است، بنابراین هر چه بتواند کاربران را راحت تر به جواب سوالات خودشان برساند، کاربران هم بیشتر به سراغش رفته و درآمدش را از تبلیغات افزایش میدهند.

علاوه بر این، گوگل گراف با توجه به اینکه اطلاعاتش را از سایت های معتبر برمیدارد، حداقل به کاربران این اطمینان را میدهد که در حال مطالعه اطلاعات معتبر هستند.

آموزش ساخت گوگل نالج یا همان گراف دانش گوگل برای کسب و کارها

خب، به سراغ بخش اصلی مقاله یعنی نحوه ساخت گوگل نالج برویم. اول از همه این نکته مهم را بگویم: من تمامی مسیری که باید برای ساخت گراف دانش طی کنید را به شما آموزش میدهم اما اینکه چه زمانی کسب و کارتان در نتایج نمایش داده شود، به نظر خود گوگل بستگی دارد.

هر موقع گوگل تشخیص داد سایت شما آنقدر اعتبار دارد که نیاز به نالج داشته باشد، برایتان یک گراف در نتایج ایجاد میکند. خب به سراغ اولین قدم برویم.

1. نقشه کسب و کار را در گوگل ثبت کنید

نقشه کسب و کاردر مرحله اول باید وجودتان را به عنوان یک کسب و کار به گوگل ثابت کنید. برای این کار صاحبان کسب و کار در خارج از کشور از خدمات GMB استفاده میکنند. اما با توجه به اینکه ما در ایران تحریم هستیم، باید برای ثبت کسب و کارمان، محل آن را در google map ثبت کنیم. در مورد این موضوع در مقاله آموزش ثبت نقشه در گوگل صحبت کردم و مراحلش را به شکل تصویری آموزش دادم.

2. نقشه کسب و کارتان را پر و پیمان بسازید

در قدم بعدی باید سعی کنید نقشه کسب و کارتان را تکمیل کنید. در این مرحله باید تصاویری از محل کسب و کارتان در نقشه آپلود کنید، ساعت باز بودن، تعطیلی و دیگر اطلاعاتی که در نقشه نیاز است را در آن بنویسید.

علاوه بر این اگر بتوانید مخاطبان را به دادن نظر مثبت در نقشه گوگلتان ترغیب کنید، هم روی سئو سایت تاثیر مثبت گذاشته اید و هم باعث افزایش احتمال نمایش گراف دانش برای سایت شده اید.

3. جستجوی نام برند را بالا ببرید

مورد دیگری که باعث میشود احتمال نمایش گوگل نالج کسب و کارتان بیشتر شود، این است که کاربران نام برند شما را دائما جستجو کنند. هر چه کاربران بیشتری در روز اسم برندتان را جستجو کرده و از این طریق وارد سایت شوند، احتمال نمایش گوگل گراف کسب و کارتان بالاتر میرود.

برای این کار، ahrefs پیشنهاد میکند بک لینک های قدرتمند ساخته و همینطور سعی کنید از طریق روابط عمومی، کاری کنید که نام برندتان در شبکه های اجتماعی بیشتر دیده شود.

4. از اسکیما کمک بگیرید

ببینید، درست است که در مقالاتی مثل جستجوی معنایی و الگوریتم مرغ مگس خوار گفتم هوش مصنوعی گوگل بسیار قدرتمند است، اما خب اینطور هم نیست که این موتور جستجو بتواند هر متنی در سایت شما را بررسی کرده و معنایش را بفهمد.

گوگل برای درک هر وب سایت و محتوای آن، از داده های ساختاریافته کمک میگیرد. کدهایی که در میان کدهای عادی سایت شما قرار گرفته و به گوگل توضیح میدهند هر بخش از متن در مورد چه چیزی است. مثلا به گوگل میگویند عدد 250 هزار تومان، قیمت محصول است یا عبارت اسپیکر، نام محصول است.

در مورد این موضوع در مقاله اسکیما چیست به طور جامع صحبت کردم. همینطور نحوه اضافه کردن اسکیماها به سایت را هم در مقاله آموزش اسکیما توضیح دادم.

باز هم دقت کنید: هیچ کدام از این راهکارها نمیتواند لزوما باعث نمایش گراف گوگل شما شود. علاوه بر این حتی ممکن است گوگل در مقطعی تصمیم بگیرد گراف دانش شما را نمایش داده و دوباره از تصمیمش برگردد! پس تنها کاری که شما میتوانید بکنید، افزایش اعتبار سایت برای افزایش احتمال نمایش گراف و باقی ماندن آن است.

آموزش ساخت گوگل نالج برای شخص

آموزش ساخت گوگل نالج برای شخص

خیلی از برندهای شخصی و افراد دوست دارند بعد از جستجو شدن نام شان در گوگل، یک گراف دانش در کنار نتایج برای آنها نمایش داده شود. در مورد این موضوع باید بگویم که گوگل هیچ اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت گوگل نالج برای افراد و برندهای شخصی ارائه نکرده و خودم هم در هیچ کجای وب چنین اطلاعاتی به دست نیاوردم. پس عملا این گوگل است که تصمیم میگیرد برای چه کسی گراف دانش بسازد.

اما طبق چیزی که تا الان مشاهده کرده ام، متوجه شده ام یکی از مهم ترین جزئیات گراف دانش های شخصی، وجود صفحه ویکی پدیا برای آنهاست. بنابراین اگر بتوانید برای خودتان یک صفحه ویکی پدیا معتبر بسازید، احتمال دارد گوگل در آینده برای نام تان یک گراف دانش هم بسازد. برای ساخت صفحه ویکی پدیا هم باید به سراغ افراد متخصص این حوزه و محتوانویسانی بروید که در ویکی پدیا امتیاز بالایی دارند.

چطور گراف دانش را تغییر بدهیم؟

اگر در گوگل گراف دانشی را مشاهده کردید که اطلاعات غلطی دارد، میتوانید با انتخاب گزینه feedback یا بازخورد که در انتهای گراف قرار گرفته، اطلاعات مورد نظر را ویرایش کنید. البته تغییر کردن یا نکردن این اطلاعات باز هم به سلیقه گوگل برمیگردد. اما اصولا اگر غیر از شما چندین نفر دیگر هم به گوگل برای ویرایش اطلاعات یک پنل گراف دانش بازخورد بدهند، احتمال تغییر بالا میرود.

رابطه سئو و گوگل نالج چیست؟

یک نکته واضح در مورد گوگل گراف این است که اگر اطلاعاتی از سایت شما در این پنل ها نمایش داده شود، خب قطعا گوگل به شما به عنوان یک سایت قدرتمند و معتبر نگاه میکند.

اما نکته مهم تری که اصلا به خاطر آن این سرتیتر را نوشتم، ارتباط گوگل نالج و نرخ کلیک است! نگاهی به تصویر پایین داشته باشید تا قضیه را برای تان شرح بدهم:

رابطه سئو و گوگل نالج چیست؟

سئوکار معروف Rand Fishkin با انتشار تصویر بالا گفته که:

((حدود 50 درصد از جستجوهای کاربران در گوگل بدون کلیک روی نتیجه ها پایان پیدا میکند!))

این یعنی در واقع بخش اعظمی از کاربران بعد از جستجوی یک کلمه در گوگل، جواب شان را از خود گوگل گرفته و بدون نیاز به ورود به سایت شما، از نتایج خارج میشوند.

شاید تحلیل دقیقی نباشد، اما در هر حال آمارها نشان میدهند گراف دانش گوگل به نوعی در حال رقابت با سایت هایی است که خود گوگل در نتایج نمایش شان میدهد. اگر بخواهم به این به چشم یک مشکل نگاه کنم، میتوانم بگویم که به عنوان یک راهکار بهتر است از این به بعد بعد از انجام تحقیقات کلمات کلیدی، بیشتر برای آن دسته از کلمات کلیدی محتوا تولید کنید که گراف دانش نداشته باشند و بتوانید در آنها کلیک بیشتری جذب کنید.

مثلا کلمه ای مثل “سئو چیست” همین حالا یک گراف دانش نسبتا باکیفیت دارد که خب قطعا باعث کاهش کلیک ها روی وب سایت ها میشود. بنابراین بهتر است به جای تمرکز روی آن، به سراغ کلماتی مثل آموزش سئو و… بروید.

کارشناس سئو کیست؟ درآمد، وظایف + مسیر سئوکار شدن

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا متوجه شدیم که گراف دانش گوگل یا گوگل نالج چیست و بعد از بررسی جزئیات، انواع و مشخصات آن، نحوه ساخت پنل دانش در گوگل را یاد گرفتیم.

برای نوشتن این مقاله از منابع زیادی مثل سایت nielpattel، سایت ahref و مقالات گوگل در این لینک، این لینک و این لینک استفاده کردم. در آخر اگر سوالی دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.

منبع

https://farin.academy/

 

گفتگو در مورد طراحی اپلیکیشن