راهکار نرم افزاری برای تولیدکنندهی محصولات ICT
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به مجموعهی امکانات سخت افزاری، نرمافزاری، شبکهای و ارتباطی به منظور دستیابی بهینه به اطلاعات گفته میشود. صرف نظر از تعاریف متنوع و دامنهی وسیع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخشهای مختلف زندگی بشر، دسترسی سریع به اطلاعات و انجام امور، بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافیایی و فارغ از محدودیتهای زمانی، محوریترین دستاورد این فناوری به شمار میرود. بدین ترتیب مهمترین ویژگی فناوری اطلاعات و ارتباطات، ذخیره سازی، پردازش و دستیابی به اطلاعات است. بطور خلاصه به مجموعه فناوریهایی که امکان ذخیرهسازی، پردازش، ارائه و انتقال اطلاعات را از طریق محیطهای انتقال فراهم مینمایند، ICT اطلاق میگردد.
راهکار تخصصی دانش برترسهند برای کسب و کارهای ICT
راهکار تخصصی مبتنی بر فناوری اطلاعاتِ دانش برترسهند، برای شرکتهای فعال در زمینهی ICT، مجموعهای از روشهای همگن و سیستمهای یکپارچه است که کلیهی فعالیتهای اصلی، لجستیکی و امور مشتریان آنها را پوشش میدهد و امکان مدیریت موثر بر مبنای اطلاعات را برای مدیران سازمان فراهم میسازد.
بخشهای اصلی فعالیت شرکتهای ICT
مدیریت زنجیرهی تامین
نگهداری و توسعه زیرساخت
توسعه تکنولوژی/ تولید محصول
بازاریابی،فروش و مدیریت قراردادها
خدمات پس از فروش
مدیریت امور مشتریان
حوزهی اداری و منابع انسانی
اتوماسیون اداری
مجموعهی جامع مدیریت منابع انسانی
تایم شیت و کنترل کارکرد نیروی انسانی
فرآیندهای پرسنلی
حوزهی مالی
حسابداری مالی و کنترل بودجه
مدیریت وجوه نقد (خزانه داری)
حقوق و دستمزد
حسابداری انبار
حسابداری اموال و دارائیهای ثابت
تهیه صورتهای مالی و یادداشتهای همراه
نرم افزارهای واسط (تعامل با فعالیت اصلی)
فرآیندهای مالی
حسابداری مدیریت
بودجهریزی
بهای تمام شده
کنترل بودجه و عملکرد
...
حوزهی بازرگانی (تأمین و فروش کالاها و خدمات)
مدیریت قراردادها
تدارکات (خرید داخلی)
سفارشات (خرید خارجی)
فروش، توزیع و خدمات پس از فروش
خدمات نگهداری و تعمیر تجهیزات
فرآیندهای بازرگانی
دامنهی کاربرد BNDBS-BPMSدر شرکتهای فعال در زمینهی ICT
در راستای تعمیق اتوماسیون عملیات در سازمان، یکی از نیازهای اصلی شرکتهای فعال در حوزهی ICT، مکانیزه نمودن فرآیندهای مرتبط با "مدیریت درخواستهای درون و برون سازمانی" است. نمونهای از این درخواستها، فرآیند تأمین کالا و خدمات و تهیه تجهیزات مورد نیاز برای بخش زیر ساخت میباشد. با مکانیزه شدن این فرآیند، کاربران میتوانند بدون نیاز به ورود به سیستمهای عملیاتی (مانند انبار) تنها از طریق میزِ کار الکترونیکی خود و با ثبت درخواست کالا، فرآیند تأمین را آغاز نمایند. پس از گردش درخواست در کارتابل افراد مختلف و تأیید توسط سمتهای مربوطه، درخواست کالا در انبار ثبت میگردد و فرد متقاضی همیشه میتواند از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع گردد.
دستاوردهای مورد انتظار پس از استقرار راهکار تخصصی در سازمان
امکان ادارهی هوشمند سازمان
تحقق شیوهی مدیریت بر مبنای اطلاعات
ایجاد نظام موثر مدیریت دانش
کاهش نرخ خرابی محصولات و تجهیزات و هزینههای ناشی از آن
کنترل بهای تمام شده محصولات و خدمات و افزایش درآمد
بهبود مستمر فرآیندها و افزایش سطح بهره وری کارکنان
ایجاد چابکی سازمانی از طریق تعامل با سیستمهای فعالیت اصلی
تعمیق یکپارچگی عملیاتی، حذف فواصل کاری و ایجاد شفافیت اطلاعاتی
چالشها و اهداف مورد انتظار مدیریت شرکتهای ICT
تحقیق و پژوهش مستمر با هدف بهرهگیری از تکنولوژیهای روزآمد
افزایش سهم بازار و توسعهی کسب و کار
ارتقاء سطح بهرهوری سازمانی
تعامل تخصصی و تجاری با سایر فعالین حرفه
بهبود مستمر خدمات با توجه به شدت رقابت در فضای کسب و کار
رعایت استاندارهای فنی و پروتکلهای امنیتی در تولید، عرضه، پشتیبانی و نگهداری محصولات و خدمات
افزایش مستمر سطح رضایتمندی مشتریان و ذینفعان
مدیریت متمرکز و اجرای غیرمتمرکز در سازمانهای دارای پراکندگی
کاهش فواصل اطلاعاتی و افزایش سرعت تصمیمگیری
تامین، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی متخصص در انجام پروژه ها
بهبود مستمر ساختارسازمانی، متناسب با شرایط تغییریابنده
. تحلیل، مشاوره، طراحی فرآیندها و مدلسازی اطلاعاتی پایه
در آغاز پروژه، شناخت و تحلیل سیستمها و روشهای موجود سازمان انجام میشود و همزمان با تهیهی گزارش عارضهیابی، امکانسنجی استقرار راهکار تخصصی مورد نظر نیز صورت می پذیرد. گام بعدی، طراحی مفهومی سیستمهای خاص منظوره و در صورت نیاز، مهندسی مجدد فرآیندهای اجرائی سازمان جهت بهبود آنهاست. با توجه به اطلاعات بدست آمده و فرآیندهای نوین بازطراحی شده، نظام بودجهریزی ایجاد و الگوی بهبود یافتهی گزارشگیری مالی و مدیریتی ارائه میگردد. گام نهایی در این بخش، طراحی مدل اطلاعاتی یکپارچهی سیستمها (چیدمان جدوال پایه) است که زیربنا و کارپایهی اصلی گردش اطلاعات در سازمان میباشد و کلیهی ظرفیتهای اطلاعاتی و سازمانی(نرم افزارها، سختافزارها، نیروی انسانی، فرمها، گردش عملیات و . . . ) بر مبنای این مدل بکار گرفته خواهند شد.
توپولوژی پایگاه داده
امروزه مدیریت موثر سازمان، بدون استفاده از اطلاعات، امکانناپذیر است و طراحی صحیح و بهینهی پایگاه داده (Database) به نحوی که دسترسی سریع و آسان به اطلاعات را در پیداشته باشد از موضوعات اصلی و بدیهی تمامی پروژه های مبتنی بر فناوری اطلاعات محسوب میشود. لذا، طراحی و استقرار پایگاهداده، گام بنیادی دیگری در پروژهی طراحی و مکانیزاسیون فرآیندهای سازمان و استقرار نرمافزارهای یکپارچه میباشد و عمدتاً شامل بخش های زیر است :
طراحی پایگاه دادهی یکپارچه برای مراکز انجام فعالیت سازمان
طراحی پایگاه دادهی مستقل برای شرکتهای گروه
طراحی پایگاه دادهی متمرکز برای تجمیع اطلاعات شرکتهای گروه
بکارگیری ابزارهای متنوع جهت انتشار و تبادل اطلاعات از راه دور
رویکرد سیستمی در استقرار نظام بودجهریزی و بهای تمام شده (BNDBS-COST)
نظام بودجهریزی و بهای تمام شده با رویکرد سیستمی، مجموعه ای از سیستم ها، ابزار و روش های نظاممند برای ثبت اطلاعات، انجام محاسبات به شیوههای گوناگون و تهیهی گزارشات مربوط به بهای تمام شدهی محصولات و خدمات از یکسو و پیشبینی بودجهی سازمان از سوی دیگر است، بطوریکه امکان مقایسهی بودجه و عملکرد و نیز بهای تمام شدهی واقعی و استاندارد را در طول دورهی فعالیت، فراهم سازد. یکی دیگر از دستاوردهای استقرار این نظام سیستمی، امکان تجمیع اقلام بهای تمام شده به منظور ارزیابی موجودیها و تعیین سود (زیان) فعالیتها میباشد. سازمان مجهز به سیستمهای یکپارچهی اطلاعات مدیریت (به عنوان یکی از مولفههای مهم امر هزینهیابی و اجرای نظام بودجهریزی و بهای تمام شده) قادر خواهد شد، علاوه بر مدیریت بهینهی هزینهها و ارتقائ سطح بهرهوری سازمان، ضریب موفقیت در مناقصات را افزایش و انجام سودآورترین پروژهها را در اولویت قرار دهد.
استقرار نـرمافزارهای کاربردی یکپارچه ( BNDBS-MIS)
از طریق بکارگیری بهینه و حداکثری سیستمهای عملیاتی یکپارچه (BNDBS-MIS) در تمامی بخشهای سازمان، بستر سیستمی لازم برای مکانیزاسیون کلیهی فرآیندهای اصلی و لجستیکی در قالب نرمافزارها و فرمهای سیستمی و با در نظر گرفتن پیچیدگیها و جزئیات هر یک، فراهم میگردد.
برقراری ارتباط و تعامل با سیستمهای فعالیت اصلی (Core)
مجموعهی سیستمها و روشهای پیاده سازی شده در بخشهای مختلف(BNDBS-MIS)، قطعاً نیاز به تعامل و تبادل اطلاعات با سیستمهای فعالیت اصلی سازمان دارند و ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی و عملیاتی و نیز جلوگیری از جزیرهای شدن نظام اطلاعاتی سازمان، یکی دیگر از محورهای کلیدی راهکار ارائه شده میباشد. در همین راستا بسته به ساختار و شاکلهی سیستمهای فعالیت اصلی (Core)، روشها و ساز و کارهای مختلفی برای این منظور وجود دارند که به فراخور نیاز در زمان استقرار راهکار، تبیین و اجرا خواهند شد.
استقرار ابزارهای هوشمندی کسب و کار(BNDBS-BI)
امروزه بسیاری از بنگاههای اقتصادی و شرکتهای بزرگ دریافتهاند که توسعهی شتابان، تعالی و یادگیرندگی مستمر سازمانی، رشد بهینهی کسب و کار و اجرای موفقیت آمیز استراتژیهای سازمانی، از طریق شناسایی و پایش مستمر شاخصهای کلیدی عملکرد میسر میشود. این شاخصها، معیارهای اندازهگیری برای شاخصهای مالی و مدیریتی هستند که به منظور تعیین کیفیت اهداف و انعکاس نحوهی عملکرد سازمان در چارچوب استراتژی مدون خود بکار برده میشوند.
شناسایی دقیق و کارشناسانهی شاخصهای کلیدی عملکرد جهت استفاده از نتایج ارزیابی و پایش آنها، از طریق بکارگیری ابزارهای هوشمندی کسب و کار و داشبوردهای مدیریتی مناسب میسر میشوند.
KRI شاخصهای کلیدی نتیجه که شما را از عملکرد سازمان در یک منظر خاص آگاه میسازد.
: PI شاخصهای عملکرد که به شما میگوید چه باید کرد؟
KPI شاخصهای کلیدی عملکرد که به شما میگوید چگونه کیفیت و کمیت عملکرد سازمان را افزایش دهید؟
ابزارهای قابل ارائهی دانش برترسهند در زمینهی BI به قرار زیر است :
RPG : ابزارهای تبدیل داده به اطلاعات و ساخت گزارشات متنوع
ETL : تکنولوژی انتقال اطلاعات
RAYMRS : ابزار گزارشدهی به مدیریت
BNDBS-DWH : تجمیع و سازماندهی اطلاعات زیر مجموعهها و تشکیل انباره
DASHBOARD : نمایش اطلاعات به صورت داینامیک
RAYMRS ابزار گزارش دهی به مدیریت
سیستم گزارشدهی مدیریت به عنوان لایهی نرم افزاری فوقانی سیستمهای عملیاتی رایورز، موظف به بازیابی و تلفیق اطلاعات متنوع مربوط به حوزههای کاری مختلف میباشد. این سیستم در یک محیط همگن با بازیابی کلیه اطلاعات موردنیاز مدیریت، امکان اعمال مدیریت بر مبنای اطلاعات را فراهم میسازد. بدین معنی که علاوه بر فراهم کردن زمینهی اعمال نظارت بر حوزههای کاری مختلف از طریق کنترل اطلاعات عملیاتی تأمین شده توسط سیستمهای هرحوزه و هم چنین بازیابی اطلاعات ساده و ترکیبی در ارتباط با نیازهای پیشبینی نشده، امکان تأمین چک لیست گزارشات مدیریت را به صورت لحظهای و نیز در دورههای زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه فراهم میسازد.
RAYDWH ابزار تجمیع و سازماندهی اطلاعات زیر مجموعهها
این ابزار قادر است در محیطهای اطلاعاتی همگن موجود در زیرمجموعهها (که دارای پایگاه دادهی مستقل هستند)، از طریق بازیابی کلیهی اطلاعات مورد نیاز مدیریت، امکان اعمال مدیریت بر مبنای اطلاعات را برای مدیران هلدینگ و شرکت مادر فراهم سازد .
استقرار سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BNDBS-BPMS)
سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار رایورز(BNDBS-BPMS) شامل زیرساخت جامعی جهت طراحی، اجرا، یکپارچهسازی و کنترل فرآیندهای سازمان است. این سیستم با خودکارسازی، مدیریت و بهینهسازی فرآیندهای کاری و همچنین برقراری ارتباط با سایر سیستمهای فعال در هر مجموعه، امکان دستیابی به حداکثر کارایی و اثربخشی را جهت بهرهبرداری بهینه از منابع محدود سازمان فراهم می سازد. لایههای متشکلهی این محصول عبارتند از:
لایه سیستمهای عملیاتی مبتنی بر میزکار
مکانیزه نمودن روابط و ضوابط انتقال اطلاعات میان واحدهای سازمانی و سیستمهای عملیاتی مختلف به همراه فراهم آمدن امکان ارجاع کار به افراد، که به تسهیل فرآیند انجام کار خواهد انجامید.
لایه اتوماسیون
این لایه، امکان تعریف چرخهی گردش کار میان افراد و هم چنین استفاده از گزارشات و مستندات پشتیبان تصمیمگیری و نظایر آنها را جهت تحقق مکانیزاسیون فرآیند فراهم میکند.
لایه تصمیمگیری برمبنای اطلاعات
در این لایه، با اتکاء به انبوه اطلاعات تولید شده توسط سیستمهای مستقر در واحدهای عملیاتی، امکان ساخت و تهیه گزارشات جدید عملکردی و مقایسهای برای تصمیمگیری بهینه در هر مرحله، فراهم میشود.
لایه اطلاع رسانی مدیریتی
این لایه، امکان دسترسی به اطلاعات آماری گردش کار (در میان واحدهای سازمانی) و نیز شناسایی گلوگاههای کاری را برای مدیریت سازمان فراهم میآورد تا بتوانند جهت تسهیل فرآیند انجام کار، تصمیمات مناسبی را اتخاذ نمایند.