راهکارهای نرم افزاری صنایع تولید فرآورده داروئی و شیمیایی
هدف اصلی صنعت داروسازی، تحقیق و توسعه در راستای تولید و توزیع داروها به منظور تأمین سلامت افراد یک جامعه است. فعالین این صنعت نیز مانند سایر صنایع، لاجرم از قوانین و مقررات خاصی که در طول تاریخ صنعت تکامل یافته، پیروی میکنند و با اخذ حق امتیاز تولید و توزیع و دریافت گواهینامههای معتبر کنترل کیفیت از مراجع مسئول و ذیصلاح بینالمللی و ملی (که از طریق انجام آزمایشات متنوع در کلیه مراحل تولید به دست میآید)، مجوز ورود به بازار را دریافت مینمایند.
راهکار صنایع تولید فرآورده داروئی و شیمیایی
از آنجائی که شروع تولید محصولات داروئی به قرن نوزدهم میلادی باز میگردد، این صنعت حیاتی راه زیادی را پیموده و در حال حاضر به یکی از صنایع تولیدی ضروری، قدرتمند و پیشرو تبدیل شده است. از سوی دیگر صنعت داروسازی به عنوان یکی از صنایع پایه، نقشی اساسی در توسعهی زیربنای اقتصادی هر کشور بر عهده دارد. این صنعت در کشور ما نیز همواره در حال توسعه بوده است به طوری که در طول سالهای اخیر پیوسته از جایگاه رو به رشد ایران در زمینهی تولید و صادرات دارو در میان سایر کشورهای همجوار، نام برده میشود. در حقیقت در اقتصاد هر کشور از جمله ایران، دارو یکی از مهمترین کالاها و بازار آن نیز، یکی از پرمخاطبترین بازارهای کالایی به حساب میآید. اهمیت این کالای استراتژیک، از ویژگی منحصربهفرد و نقش کلیدی آن در سلامت جامعه ناشی میشود.
راهکار جامع مبتنی بر فناوری اطلاعات
امروزه با افزایش هزینههای تأمین منابع مورد نیاز تولید (از جمله ماشینآلات و تجهیزات، مواد اولیه و نیروی انسانی)، کاهش بهای تمامشده فعالیتها از طریق بهبود مداوم فرآیند تولید، به عنوان یک ضرورت اساسی، مورد توجه صاحبان و مدیران کلیهی کسب و کارها، بنگاههای اقتصادی و واحدهای صنعتی قرار گرفته است. از اینرو، اتخاذ رویکرد سیستمی از طریق استقرار راهکارهای جامع مبتنی بر فناوری اطلاعات، شیوهای نوین و منحصر به فرد برای برون رفت از این شرایط چالشی به شمار میرود. امری که خوشبختانه در سالهای اخیر در دستور کار مدیران و رهبران این بنگاهها قرار گرفته است. راهکار جامع مدیریت منابع سازمانی، مجموعهی سیستمها و روشهائی است که کلیهی فعالیتهای اصلی، لجستیکی و امور مشتریان سازمانها را پوشش میدهد و امکان مدیریت موثر برمبنای اطلاعات را در آنها فراهم میسازد. تجربه سازمانهای موفق نشان دادهاست که با بهکارگیری این راهکارها، از یکسو زمینهی بهبود مستمر فرآیندهای عملیاتی و گردش کسب و کار فراهم میگردد و از سوی دیگر از طریق ایجاد چابکی در سازمان، بقاء و توسعهی آن تضمین میشود. همچنین، از آنجائیکه، نقش اصلی موفقیت در تجارت را توان رقابتی سازمانها تعیین میکند، مدیریت هوشمندانهی تأمین منابع، کاهش هزینههای زنجیرهی تأمین، کاهش زمان فرآیند تولید، مدیریت توزیع و مدیریت قواعد و اولویتهای فروش، پیادهسازی ضوابط حاکمیتی و نهایتاً مانیتورینگ حمل تا رسیدن به دست مشتری، اموری حیاتی و گریز ناپذیر در این عرصه به شمار میروند.
محدوهی پوشش این نیازها به تفکیک واحدهای سازمانی در راهکار جامع مبتنی بر فناوری اطلاعات، به شرح زیر میباشد:
مدیریت ارشد
تولید و تجهیزات
فروش و امور مشتریان
مدیریت منابع انسانی و امور اداری
تأمین کالاها و خدمات
امور مالی
طرفهای تعامل و ذینفعان برون سازمانی
خدمات مشاوره
حوزهی فروش و توزیع
تعریف انواع فروش (داخلی / صادراتی / امانی / ...)
کنترل و نگهداری تاریخچهای تغییرات قیمت بصورت ادواری (به تفکیک شرکتهای پخش)
کنترل و ثبت انواع تخفیفات و جوایز جنسی
صدور سند تعدیل حواله به شکل گروهی، به علت افزایش و یا کاهش قیمت دارو در مقاطع زمانی خاص و کاهش یا افزایش مانده حوالهها بر اساس تفاوت بهای جدید و بهای اولیه دارو
امکان ثبت بچ نامبر در حوالههای فروش محصولات
امکان صدور فاکتورهای ارزی برای فروشهای صادراتی
کنترل موجودی محصولات امانی نزد شرکتهای پخش
ردیابی محصولات ارسال شده به شرکتهای پخش و محصولات برگشتی یا مرجوعی
امکان ثبت و اعمال هر نوع اضافات/کسورات در صنعت دارو (سهم غذا و دارو، مارژین و ...)
حوزهی تامین
پشتیبانی از انواع خریدهای داخلی و خارجی
ایجاد بانک جامع اطلاعاتی از کلیه منابع (تأمینکنندگان مختلف شامل تولیدکنندگان،نمایندگیها،فروشندگان واسطهها و ...) به علاوه کنترل و مانیتورینگ عملکرد آنها
تهیهی لیست مقایسه قیمتها بر اساس ارزهای مختلف و معادلسازی آنها
تعریف روش تسهیم هزینههای یک خرید به اقلام خریداری شده
به جریاناندازی فرآیند اصلی سازمانهای تأمینکننده به صورت کاملاً مکانیزه در حوزههای مختلف سازمان
امکان ثبت و پیگیری مراحل خرید {شامل استعلام، کمیسیون معاملات (مقایسه قیمت و امتیاز فروشندگان و ... انتخاب تأمینکننده)، پرفرما، گشایش اعتبار، تبادل اسناد با بانک، فاکتور، گمرک، ترخیص، اخذ مجوزهای قانونی مانند مجوزهای وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، بازرگانی، بیمه، حمل و ...} و طراحی فرمهای مورد نیاز بهصورت تیپ و یا سفارشی
طراحی فرم ورود اطلاعات برای هر مرحله بهصورت سفارشی و بدون محدودیت در تعداد
دریافت و پردازش اطلاعات مربوط به تراکنشهای مالی بهصورت ارزی یا ریالی
ارتباط مکانیزه ریالی یا ارزی با سیستمهای حسابداری (صدور سند تعهدی و بستن سفارش)، انبار (ارسال قیمت تمام شده) و مدیریت وجوه نقد (صدور سند تنخواه یا درخواست پرداخت)
حوزهی تولید، تجهیزات و آزمایشگاه
ثبت فرمولاسیون محصولات و تعیین نوع نقش مواد در محصولات (مؤثره، کمکی و ...)
ثبت شناسنامه محصولات (دارای بچ سایز، وزن بچ، مدت پایداری محصول، کدهای GTIN و IRC و ...)
ثبت مراحل تولید به تفکیک هر محصول (ساخت، پرس، روکش، فیلینگ، کنترل ذره، بلیستر، بسته بندی ، ...) و SOPهای مربوطه
صدور مکانیزه انواع بچشیت (عادی، درصدری، مقداری، وزنی و ...) و محاسبات حداکثر بچ قابل صدور
برنامهریزی نیاز مواد (محاسبه کسری) بر اساس تعهد به شرکتهای پخش به روش MRP و صدور مکانیزه سند درخواست خرید
کنترل موجودی انواع انبارهای مرتبط با خط تولید
تغذیهی خط، صدور انواع اسناد دریافت اضافه و برگشت به انبار و محاسبات آنها بر اساس قانون FEFO به ازای هر بچ از محصول
ثبت موارد زیر به ازای هر بچ محصول در هر مرحله:
آمار تولید
توقفات به همراه علت توقف
ضایعات و علت ضایعات
اپراتور تولیدی
ثبت زمانهای کار ماشینآلات تولیدی (ساخت، پرس، روکش، بلیستر، انواع فیلینگ و ...)
ردیابی محصول/بچ تولیدی
امکان ثبت و گردش کلیه عملیات آزمایشگاهی:
پشتیبانی از هرگونه فرآیندهای کاری آزمایشگاهی
امکان تعریف انواع برگه آنالیز مواد، IPQC، محصولات
پشتیبانی از فرآیند تستهای پایداری محصول
مجوز رسید و خروج کالا با توجه به نتایج تستهای آزمایشگاهی (برگههای سبز/ زرد/ قرمز)
کنترل کالیبره بودن تمامی دستگاههای آزمایشگاه
تعریف انواع گروههای ماشینآلات، تجهیزات و موارد تأسیساتی به صورت ساختار درختی
تعریف انواع برنامههای تعمیراتی و برنامهریزی آنها (تعویض، بازدید، PM، چک لیست، CBM)
ثبت انواع درخواستهای تعمیرات اضطراری (EM)
ثبت عملکردهای تیمهای تعمیر و تعمیرکاران
امکان برنامهریزی تیمهای تعمیراتی و محاسبه زمانهای آزاد تعمیرکاران
محاسبه شاخص MTTR، MTBF و ...
مراحل استقرار راهکار تخصصی دانش برترسهند ویژه شرکتهای داروسازی
فاز مقدماتی: بررسی و تحلیل سیستمها و روشهای موجود و بهبود فرآیندها
فاز اول: استقرار سیستمهای حوزه مالی، اداری و منابع انسانی
فاز دوم: استقرار سیستمهای حوزهی بازرگانی تأمین، فروش و توزیع
فاز سوم: استقرار سیستمهای حوزهی تولید، تجهیزات و تعامل با اتوماسیون صنعتی
فاز چهارم: استقرار سیستم بودجهریزی و بهای تمام شده و ابزارها و امکانات سیستمی حوزهی مدیریت
دستاوردهای قابل انتظار پس از استقرار راهکار تخصصی دانش برترسهند
کاهش دوبارهکاری و حذف فواصل اطلاعاتی به دلیل یکپارچگی سیستمهای اطلاعاتی
اجرای مؤثر و کارآمد قوانین GMP در سازمان
محاسبهی سیستمی بهای تمام شدهی فعالیتها، خدمات و محصولات
دسترسی سریع، آسان و برخط به اطلاعات درون و برونسازمانی جهت اتخاذ تصمیمات مدیریتی
ایجاد، ساخت و ارائه انواع گزارشات درون و برونسازمانی در تمامی حوزهها
مدیریت مؤثر بر مبنای اطلاعات و ادارهی هوشمند سازمان
...
ویژگیهای خاص صنعت داروسازی
تنوع فراوان محصولات تولیدی و خطوط تولید
استفاده از مواد مشترک در محصولات
فرآیند ورود مواد به کارخانه و نگهداری در انبار قرنطینه و تأیید فنی توسط آزمایشگاه
اهمیت انجام انواع تستهای کنترل کیفی در حین و پس از تولید بر روی هر بچ
تولید دقیق طبق فرمولاسیون
تولید بر اساس قوانین GMP
ثبت کامل اطلاعات و نگهداری سوابق به ازای هر بچ تولیدی از محصول (شامل مواد و اقلام مصرفی، خطوط و دستگاههای مورد استفاده در تولید، میزان تولیدی و ضایعات، اپراتورها و ...)
اهمیت ردیابی از ماده اولیه تا محصول نهایی فروخته شده و برعکس
لزوم فروش صرف محصولات دارویی به شرکتهای پخش
ویژگیهای راهکار تخصصی دانش برترسهند در صنعت دارو
بهرهگیری از سیستمهای خاص صنعت دارو در حوزههای تولید، نگهداری و تعمیر ماشینآلات و تجهیزات و نیز آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد و محصولات (شامل تعریف و نگهداری کلیه سوابق نگارشات و بچ رکوردها، انواع صدور بچ، ردیابی کامل از ماده اولیه تا محصول فروخته شده و برعکس، ثبت کامل سوابق تولید هر بچ و ...)
مدیریت هزینه و محاسبهی سیستمی بهای تمام شده درکلیهی مراحل تولید
رویکرد جامع سیستمی به مدیریت تأمین مواد، کالاها و خدمات، مبتنی بر فرآیند
امکانات سیستمی برای مانیتورینگ و مدیریت بر مبنای اطلاعات
...