شرکت نرم افزار برنامه نویسان دانش برتر سهند

ربات های صنعتی

ربات های صنعتی
ربات های صنعتی یاسکاوا – موتومن شامل ربات هایی با ظرفیت بالا ، سرعت زیاد ،برد زیاد ، قدرت مانور فوق العاده که تا ربات های پانزده محوره را نیز تولید میکنند. با استفاده از کنترل کننده های پیشرفته ، سیستم های بینایی ، لوازم جانبی و دیگر قطعات برتر در کلاس جهانی ، می توانند راه حل های متفاوت و متناسب با نیازهای تولیدی شما را ارائه نماید.

تاریخچه ربات های صنعتی

اولین ربات صنعتی در جهان در سال ۱۹۵۴ میلادی به درخواست جورج دوول ثبت اختراع گردید.جورج دوول و شخصی به نام ژوزف انگلبرگر دو سال پس از ثبت اختراع شان یعنی در سال ۱۹۵۶ موفق شدند تا اولین شرکت تولید کننده ربات های صنعتی جهان را بانام “شرکت یونیمیشن” تاسیس نمودند. رباتهای این شرکت تفاوت بسیار زیادی با رباتهای کنونی داشتند و عملکرد آنها بر اساس جک های عملگر هیدرولیک بود.

اولین ربات جابجایی

نخستین ربات صنعتی ساخته شده توسط شرکت یونیمیشن بیشتر به منظور جا به جا کردن قطعات (ربات جا به جا کننده) در بین چند نقطه انجام می شد.این ربات ها چند تکه و یا به عبارتی دیگر چند محوره نبودند. اولین ربات چند محوره در سال ۱۹۶۹ میلادی توسط شخصی به نام ویکتور شینمن معرفی شد. وی این نوع از ربات ها را در همان سال در دانشگاه استنفورد معرفی نمود. این ربات دارای ۶ محور حرکتی کاملا الکتریکی بود. این ویژگی ربات ها را قادر می ساخت تا بتوانند با دقتی بیشتر و در مسافت های دلخواه کار کنند. علاوه بر این موضوع این ربات می توانست برای کاربردهای دیگری همچون جوشکاری و مونتاژ نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ویکتور شینمن پس از این اختراع موفق شد در موسسه ای به نام MIT دومین بازو رو نیز بسازد. وی این بازو را MIT Arm نامید.بعدها شینمن توانست تا با حمایت کمپانی یونیمیشن طرح خود را گسترش دهد و البته پس از تکمیل و نهایی شدن طرحش آن را به همان شرکت فروخت. یونیمیشن هم توانست با کمک و پشتیبانی شرکت ژنرال موتورز آن طرح را توسعه دهد و سپس آن را با نام پوما پوما تجاری سازی نماید.

افزایش استفاده ربات های صنعتی

علاقه و اشتیاق به استفاده از ربات های صنعتی در اواخر دهه هفتاد میلادی در دنیای صنعت تا حد چشمگیری افزایش یافت.در طی همان سالها کمپانی های متعدد آمریکایی از جمله شرکت جنرال موتورز ، شرکت جنرال الکتریک، کمپانی Automatix و کمپانی Adept Technology به این حوزه ی صنعتی پیوستند.

اما در اروپا هم روند رشد و محبوبیت ربات‌های صنعتی با سرعت چشمگیری افزایش یافت. دو شرکت مطرح اروپایی که امروزه با نام های ABB و کا یو کا شناخته می شوند، موفق شدند در در سال ۱۹۷۳ اولین ربات صنعتی خود را روانه بازار کنند. کمپانی ABB اولین ربات صنعتی و تجاری دنیا را که از ریز پردازنده و موتور الکتریکی بهره می برد را با نام IRB6 در بازاراهای جهانی و اروپایی عرضه ساخت. یک کارخانه ی سوئدی برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ و در ماه ژانویه برای نخستین بار دو عدد از همین ربات های ABB را برای کاربرد سنگزنی و اسمبل قطعات استفاده نمود. شرکت کا یو کآ هم در همان سال 1974 موفق به ساخت و تولید ربات صنعتی ای به نام FAMULUS شد که آن هم یکی از اولین ربات‌های صنعتی ۶ محوره با قطعات الکترومکانیکی بود.

تعریف ربات های صنعتی

عبارت “ربات صنعتی” اشاره به یک سیستم رباتیک دارد که به منظور ساخت و تولید محصولات متعدد و متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. ربات­‌های صنعتی ای که امروز در صنایع و کسب و کارهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد عموما به صورت اتوماتیک قابل برنامه‌­ریزی است و می توانند در حداقل سه محور و حتی محورهای بیشتر حرکت کنند. ربات ها را می توان برای کاربرد های گوناگونی مورد استفاده قرار داد اما عموما موارد استفاده رباتها شامل کاربردهای جوشکاری قطعات، رنگ پاشی، مونتاژ و اسمبل کردن، جداسازی قطعات از یکدیگر،مکان‌یابی جهت ساخت برد مدار های چاپی، بسته بندی و برچسب زنی، پالتایزینگ، بازرسی محصول و آزمایش می شود.

رایج‌­ترین نوع رباتهای مورد استفاده برای اتوماسیون های صنعتی، شامل ربات­‌های مفصلی، ربات­های SCARA و ربات­‌های دکارتی می باشد. با توجه به پیشرفت­‌ها و توسعه سریع روز افزون تکنولوژی در صنایع رباتیک و اتوماسیون، دنیای صنعت شاهد یک جهش در طراحی،توسعه و تولید تجهیزات رباتیک در فرآیندهای تولید بوده است. ربا‌ت­های صنعتی را می توانید برای انجام وظایفی با دقت و تکرار بالا استفاده نمایید که این امر باعث می شود تا تولید محصولات با کیفیت بسیار بالاتر به نسبت تولید انسانی انجام شود. ربات­ های صنعتی به دلیل قابلیت انجام کارهای مداوم بی وقفه این مزیت را به تولیدکنندگان می دهند تا شاهد بازدهی بیشتر در تولیدات خود باشند.

مزایای ربات ها

علاوه بر کاربردها و مواردی که پیشتر ذکر کردیم می توانید ربات­‌های صنعتی را در محیط­ های با خطر بالا و یا محیط های که برای انسان زیان‌آور است بکار ببرید. با این اوصاف ربات ها می توانند ایمنی را در شرایط کاری کاخانجات تا حدبسیار بالا و قابل قبولی افزایش دهند.

مزایای قابل توجهی که در ربات های صنعتی نهاده شده دارندگان کسب و کارهای کنونی، تولیدکنندگان ، کارخانه داران و صنعتگران را ترغیب و مجاب به استفاده از تجهیزات رباتیک در محیط کاری شان می کند.بکار گیری انواع مختلف ربات‌های صنعتی در خطوط تولید منجر به افزایش کارایی ، بهره وری، ایمنی و سود شرکت ها می شود.

کمپانی های متعددی در دنیا هستند که تولیدات ربات های صنعتی را انجام می دهند اما از مهمترین آنها می توانیم به شرکت‌های ABB ، FANUC Robotics ، KUKA ، Yaskawa Electric و صنایع سنگین کاوازاکی اشاره کنیم.

شرکت نیرونوین نمایندگی یاسکاوا در ایران با بهره گیری از کارشناسان رباتیک بسیار حرفه ای این مژده را به شما می دهد که علاوه بر خرید ربات های یاسکاوا با کمترین قیمت، می توانید با خیال آسوده به خدماتی همچون نصب، راه اندازی، اموزش و… شرکت نیرونوین اتکا کنید. جهت کسب مشاوره رایگان با شماره ۰۲۵۳۶۱۲۵ در تماس باشید.

انواع ربات های صنعتی

ربات های صنعتی را می توانیم بر اساس فاکتور ها متعددی همچون کارایی،پیکره بندی فیزیکی، کنترل حرکت، کنترل منبع تغذیه و خصوصیات ظاهری تقسیم کنیم.در ادامه قصد داریم تا دسته بندی ربات ها را بر اساس ویژگی های فیزیکی و مکانیکی در قالب ۶ دسته کلی مورد بررسی قرار دهیم.

۱-ربات­های مفصلی

ربات های مفصلی از متداول ترین انواع ربات‌­های صنعتی است که در عملکرد مکانیکی شان همانند بازوی انسان کار می‌کنند. بازوی این ربات ها از طریق اتصال مفصل به پایه ربات پیوند می یابند.بازوها می توانند شامل اتصالات متعددی باشند( بین ۲ تا ۱۰ مفصل) که هر کدام از این مفاصل می تواند در محور خاصی کار کنند.رایج ترین تعداد محور در این ربات ها، ۶ محوره است. زیرا این ربات ها آزادی عمل بالایی را کاربر می دهند.

ربات پلتایزینگ

۲-ربات دکارتی

این نوع از ربات های صنعتی از یک پیکربندی مستطیلی شکل برخوردارند. ربات های دکارتی از سه اتصال پریزماتیک (prismatic) جهت حرکتهای خطی در راستای محورهای اصلی یعنی Y,Xو Z می باشد. رباتهایی ازین مدل همچنین امکان دارد که یک مفصل چرخشی(دورانی) نیز داشته باشند. در بیشتر کاربردهای صنعتی می توانید از ربات های صنعتی استفاده نمایید چراکه منجر به انعطاف‌ پذیری در پیکره بندی این دسته از ربات ها می شود که نتیجتا برای استفاده در کاربردهای خاص مطلوب می گردد.

۳-اسکارا

یک ربات اسکارا (SCARA) دارای دو محور چرخشی ست که به موازات هم حرکت می کنند.ربات های SCARA مناسب شرایطی هستند که نیاز به حرکت‌های صفحه‌ای است.بیشترین کاربرد اسکارا ها به منظور مونتاژ است.این رباتها در حرکت نیز سریع هستند ساختار شان در مقایسه با ربات های استوانه‌ای و دکارتی بسیار ساده تر است.

ربات اسکارا

۴-ربات های دلتا

ربات های دلتا از دسته ربات‌های موازی محسوب می شوند چرا که در این دسته از ربات ها چند اتصال به شکل موازی به یک پایه مشترک متصل شده است.این ربات های صنعتی توان حمل بسیار بالایی دارند می تواند برای جابجایی و حمل سریع و اسان مورد استفاده قرار گیرند.

۵-قطبی یا کروی

رباتهای قطبی یک مفصل دورانی (revolute) دارند که بازوی ربات را به پایه ربات متصل می کنند و دیگر مفاصل آنها شامل دو اتصال چرخشی و یک مفصل خطی می شود.

۶-استوانه ای

ربات های صنعتی استوانه ای از حداقل یک اتصال دورانی در قسمت پایه و یک مفصل پریزماتیک(حداقل یک مفصل) بهره می برند. این سری از رباتها یک فضای کار استوانه ای دارند که آخرین عضو آنها به شکل عمودی و یا به شکل کشویی در حرکت است.

شاخصه های فنی ربات های صنعتی

تعداد محور: به منظور رسیدن (دستیابی Reach) به نقاط دلخواه در هر صفحه به دو محور حرکتی نیاز است .همچنین برای دستیابی به نقاط دلخواه در فضا نیز سه محور حرکتی مورد نیاز است. تعداد محورها در هر ربات بستگی به کارایی و عملکرد آن ربات دارد. پس این عدد می تواند در بین ربات ها متعدد باشد. لازم به ذکر است که کمتر یا بیشتر بودن عدد این محور ها به معنای توانمندی و یا عدم توانمندی یک ربات نیست. تنها نشان دهند کاربرد آن ربات است.

درجات آزادی: معمولا همان تعداد محور است.

فضای کاری: به ماکزیمم فاصله ای که یک ربات می تواند به آن دست یابد را Reach یا فضای کار می گویند. این ویژگی ها عموما در کاتالوگ ربات به صورت میلیمتر درج می شود. این قابلیت هم همچون تعداد محور تنها بستگی به کاربرد ربات شما دارد و به هیچ وجه بلند تر بودن طول بازو به معنای توانمندی بیشتر آن نیست.

ظرفیت وزنی: بییشترین وزنی که یک ربات برای حمل می تواند تحمل کند و یا وزن بیشترین تجهیزاتی که می تواند بر روی ربات نسب شود بدون این که آسیبی به آن وارد شود.

سرعت: حداکثر سرت حرکت هر یک از محورها.

شتاب: حداکثر شتاب قابل ارائه به هر یک از محورهای ربات با وجود بار مشخص. در کاربردهایی نظیر بردار و بگذار،

تکرارپذیری: عبارت است از مقدار اختلاف مکانی ربات در چندین بار حرکت به یک نقطه. این پارامتر معمولاً در کاربردهای دقیق اهمیت بسیاری دارد.

دقت: میزان اختلاف مابین مختصات عددی یک نقطه در نرم‌افزار ربات و مکانی که ربات در واقعیت به آن حرکت کرده‌است.

تاریخچه ربات های صنعتی یاسکاوا

شرکت یاسکاوا از بدو تأسیس در سال 1915 تا به کنون بیش از 100 سال است که چرخه صنعت را به گردش در آورده و هر روز تکنولوژی تجهیزات خود را بهبود بخشیده است. در سال 1977 یک ربات صنعتی MOTOMAN برای اولین بار به بازار معرفی شد. موتومن با استفاده از تجهیزات و قطعات با کیفیت، نظیر قطعات زیر بدنه و نویزگیر در این ربات، خود را به بازار صنعت معرفی نمود. هدف از تولید این محصول افزایش کارایی، کاهش نیروی انسان و بهبود اتوماسیون صنعتی بود.موتومن با بهره گیری از فناوری و تکنولوژی روز دنیا واستفاده از سرو موتور های دقیق یاسکاوا، حرکت و دقت بسیار بالا را نیز به قابلیت های ربات های خود اضافه نمود.

اولین ربات صنعتی با کاربرد خاص

در سال 1994 برای اولین بار کنترلر ربات YASNAC MRC توانست به همکاری کاملاً مستقل بین چندین ربات دست یافت. در سال 2003 نیز این شرکت ربات های با کاربرد عمومی را متحول کرد و ربات های صنعتی با کاربرد خاص را طراحی کرد.پیش تر هر رباتی چندین کاربرد مختلف نظیر جوشکاری،جابجایی و… را انجام می داد. اما با این تغییر وظایفت ربات ها مشخص تر، دقیق تر و حرفه ای تر شد.

گرایش به ربات های همکار

در سالهای اخیر به دلیل کاهش نیروی کار واز طرفی مقابله و جلوگیری از خطرات ناشی برای کارکنان در صنایع،علاوه بر صنعت خودرو تقاضا برای محصولات رباتیک در بخش عمومی صنایع نیز افزایش یافته است. بازارهای مواد غذایی ، دارویی یا آرایشی، تجهیزات کامپیوتر ، لوازم خانگی و تجهیزات مخابراتی به منظور پاسخگویی بیشتر به تنوع نیازهای تولیدی، گرایش بیشتر به ربات های “MOTOMAN-HC 10 DT” (یک ربات همکار انسان) پیدا کردند. استفاده از این سری ربات ها از سال 2018 روند رو به افزایش داشته اند.

دید یاسکاوا-موتومن برای اینده ربات های صنعتی

انتظار می رود که سایت های تولیدی مشتریان به تنوع خود ادامه دهند و علاوه بر این ، نیازهای فزاینده ای برای تولید هوشمندتر ، مانند بهبود کارایی و کیفیت تولید و اطمینان از قابلیت ردیابی وجود خواهد داشت. در این شرایط ، شرکت ایده ای به نام “i³-Mechatronics” را پیشنهاد کرده است که “مدیریت داده های دیجیتال” را که از فناوری داده محور استفاده می کند به راه حل های اتوماسیون خود اضافه می کند و برای حل چالش های تجاری فوق تلاش می کند.

منبع

https://nncgrp.com/

گفتگو در مورد طراحی اپلیکیشن