نمونه rfp
نمونه rfp
تعریف تجزیه و تحلیل SWOT
SWOT مخفف کلمات Strengths, Weaknesses, Opportunities و Threats به معنی نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدات است. تجزیه و تحلیل SWOT چارچوبی میباشد که برای ارزیابی موقعیت رقابتی یک شرکت و توسعه برنامهریزی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرد. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی میکند.
تجزیه و تحلیل SWOT برای تسهیل بررسی واقعبینانه، مبتنی بر واقعیت و داده محور نقاط قوت و ضعف سازمان طراحی شده است. سازمان باید با اجتناب از اعتقادات از پیش ایجادشده یا مناطق مبهم، تجزیه و تحلیل را دقیق انجام دهد و بر حقایق و واقعیتها متمرکز شود. شرکتها باید از این تحلیل به عنوان راهنما و نه لزوماً به عنوان یک توصیه استفاده کنند.
درک تجزیه و تحلیل SWOT
تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک و پتانسیل کسب و کار و همچنین بخشی از آن مانند خط تولید محصول یا نهادهای دیگر است.
تجزیه و تحلیل SWOT با استفاده از دادههای داخلی و خارجی میتواند به شرکت بگوید که باید چه پیشرفت داخلی داشته باشد و همچنین به توسعه برنامههای استراتژیک کمک میکند.
این تکنیک همچنین میتواند کسب و کارها را به سمت استراتژیهایی که به احتمال زیاد موفقیتآمیز هستند، هدایت نماید. تجزیه و تحلیل SWOT به تحلیلگران، ذینفعان یا رقبای مستقل میگوید که آیا شرکت، خط تولید یا صنعت قوی یا ضعیف است و دلیل این قوی یا ضعیف بودن چیست.
تحلیلگران تجزیه و تحلیل SWOT را در قالب یک چهار ضلعی ارائه میدهند. این چیدمان بصری یک مرور کلی از موقعیت شرکت فراهم میسازد. اگرچه ممکن است همه نکات از اهمیت یکسانی برخوردار نباشند، اما همه آنها باید بینشهای کلیدی در مورد توازن فرصتها و تهدیدها، مزایا و معایب و موارد دیگر را نشان دهند.
تجزیه و تحلیل SWOT اولین بار برای تجزیه و تحلیل کسب و کار مورد استفاده قرار گرفت. اکنون اغلب توسط دولتها، موسسات غیرانتفاعی و افرادی از جمله سرمایهگذاران و کارآفرینان استفاده میشود.
نقاط قوت (Strengths)
نقاط قوت توصیف میکنند که سازمانها چه برتری دارند و چه چیزی آنها را از رقبا جدا میکند: برای مثال نقطه قوت میتواند یک برند قدرتمند، وفاداری به مشتری، فناوری منحصر به فرد و غیره باشد. مثلا یک صندوق محافظت از سرمایهگذاری ممکن است یک استراتژی کسب و کار اختصاصی تهیه کرده باشد که نتایج ضرر بازار را بازگرداند. این سازمان باید تصمیم بگیرد که چگونه از این نتایج برای جذب سرمایهگذاران جدید استفاده کند.
نقاط ضعف (Weaknesses)
نقاط ضعف نمیگذارند عملکرد سازمان به حد مطلوب برسد. آنها نقاطی هستند که کسب و کار باید برای برتری پیدا کردن نسبت به رقبا، بهبود بخشد. نقاط ضعف رایج عبارتند از یک برند ضعیف، نرخ ریزش کارکنان بالاتر از متوسط، سطح بالای بدهی، زنجیره تأمین ناکافی یا فقدان سرمایه.
فرصتها (Opportunities)
فرصتها به عوامل خارجی مطلوب اشاره میکنند که میتوانند مزیت رقابتی در اختیار سازمان قرار دهند. به عنوان مثال، اگر یک کشور تعرفهها را کاهش دهد، یک تولیدکننده اتومبیل میتواند اتومبیلهای خود را به بازار جدید صادر کند و باعث افزایش فروش و سهم بازار شود.
تهدیدها (Threats)
تهدیدها دربرگیرنده عواملی هستند که احتمال آسیب رساندن به سازمان را دارند. به عنوان مثال، خشکسالی تهدیدی برای یک شرکت تولید گندم است، زیرا ممکن است باعث از بین رفتن یا تضعیف عملکرد محصول شود. سایر تهدیدات رایج شامل مواردی مانند افزایش هزینه مواد، افزایش تعداد رقبا، عرضه شدید نیروی کار و غیره هستند.
نمونه آنالیز SWOT
در سال ۲۰۱۵، یک شرکت مستقل تجزیه و تحلیل SWOT برای شرکت کوکا کولا انجام داد که نقاط قوت مانند برند مشهور در جهان، شبکه توزیع گسترده و فرصتهای موجود در بازارهای نوظهور را شناسایی کرد. این تحلیل ضعفها و تهدیداتی از قبیل نوسانات ارزهای خارجی، افزایش علاقه عمومی به نوشیدنیهای سالم و رقابت از سوی شرکتهای نوشیدنی سالم را نیز مورد توجه قرار داد.
طبق تجزیه و تحلیل SWOT انجام شده برای شرکت کوکا کولا، این شرکت به یک شرکت نوشیدنی برتر تبدیل خواهد شد که آن را به گزینه مناسبی برای سرمایهگذاران محافظه کار و همچنین یک منبع درآمد قابل اعتماد در مقابل سرمایه کم مورد نیاز، تبدیل میکند.
پنج سال بعد، تحلیل صورت گرفته اثبات شد، زیرا کوکا کولا ششمین برند قدرتمند جهان (آن زمان) باقی ماند. سهام کوکا کولا طی پنج سال پس از اتمام تجزیه و تحلیل، بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.
مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT
تجزیه و تحلیل SWOT یک روش عالی برای هدایت جلسات استراتژیک کسب و کار است. این امکان وجود دارد که همه افراد در جلسه بتوانند در مورد نقاط قوت و ضعف اصلی شرکت بحث کنند و سپس فرصت ها و تهدیدها را تعریف نمایند و در آخر به ایدههای اصلی بپردازند. غالباً، تجزیه و تحلیل SWOT نمایانگر عواملی است که از آنها بیخبر بودهاید و بدون انجام این تحلیل، متوجهِ آنها نخواهید شد.
شرکتها میتوانند از SWOT برای جلسات مربوط به استراتژی کلی کسب و کار یا برای یک دپارتمان خاص مانند بازاریابی، تولید یا فروش استفاده کنند. به مرور خواهید دید که چگونه استراتژی کلی توسعهیافته از تجزیه و تحلیل SWOT در زیرمجموعههای دپارتمانها نیز اعمال خواهد شد.
جمع بندی
تجزیه و تحلیل SWOT یک روش برنامهریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را در اختیار شما میگذارد.
شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای اصلی منجر به تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت، کسب چشماندازهای تازه و ایدههای جدید میشود.
تجزیه و تحلیل SWOT هنگامی کار میکند که گروههای متنوعی در سازمان، آزادانه قادر به ارائه دادههای واقعی باشند.
این پست بخشی از مجموعه تحلیل کسب و کار در کار و کسب است. ترتیب زیر را در این حوزه پیشنهاد میکنیم.
چرا تحلیلگران کسب و کار به مهارت تفکر نقادانه نیاز دارند؟
مقدمهای بر فرآیندکاوی و مدلسازی برای تحلیلگران کسب و کار
BA به چه معناست و تحلیلگر کسب و کار به چه کسی میگویند؟ (مقدمهای بر BABOK)
تعریف تحلیل کسب و کار براساس BABOK چیست؟
دانلود کتاب | تحلیل کسب و کار BABOK
چگونه مدرک CCBA یا CBAP در تحلیل کسب و کار بگیریم؟
استراتژیهای قبولی و اخذ مدرک CBAP
مهمترین نکات در اخذ مدرک CCBA و CBAP در تحلیل کسب و کار
تحلیل کسب و کار چقدر اهمیت دارد؟
مدل مفاهیم کلیدی تحلیل کسب و کار (BACCM) چیست؟
چگونه تحلیلگران کسب وکار میتوانند به فروش بیشتر کمک کنند؟
یک روز از زندگی یک تحلیلگر کسب و کار
به این ۷ دلیل شما باید یک تحلیلگر کسب و کار شوید
چگونه به یک تحلیلگر کسبوکار تبدیل شویم؟ (راهنمای کامل)
پرونده تجاری (Business Case) چیست و چگونه نوشته میشود؟
مهارتهای زنجیره تامین که هر تحلیلگر کسب و کار باید بداند
تحلیلگر کسب و کار به عنوان یک فروشنده
مسیر تحلیلگر کسب و کار از سطح عملیاتی تا سطح استراتژیک
دفاع از نیازهای ذی نفعان به عنوان رسالت تحلیلگر کسب و کار
۲۰ درس کلیدی از تحلیل کسب و کار
تحلیلگر کسب و کار در محیط چابک (Agile)
تحلیلگر کسب و کار در مقابل مدیر پروژه
ماتریس ردیابی نیازمندیها (RTM) چیست و چگونه ایجاد میشود؟
تکنیک طوفان فکری در تحلیل کسب و کار
راهنمای برگزاری طوفان فکری به صورت آنلاین
گروه تمرکز چیست و چگونه اجرا میشود؟
تحلیل کسب و کار و مدیریت تغییر
ارزیابی تحلیل کسب و کار با شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)
تحلیل کسب و کار با تکنیک «۵ چرا؟» | Five Whys
چرا تحلیلگران کسب و کار باید از BPMN استفاده کنند؟
سوالات مهم در مصاحبه استخدامی شغل تحلیل کسب و کار
ساخت نیازمندیها براساس سفر مشتری
۸ نکته از تحلیل کسب و کار و استخراج نیازمندیها (Requirements Elicitation)
داستان کاربر (User Story) چیست و چگونه استفاده میشود؟
ارتباط تحلیل کسب و کار با داستان کاربر (User Story)
۹ نوع مستندات برای نیازمندیهای تحلیل کسب و کار و کاربرد آنها
راهنمای کامل مدل کانو
اولویتبندی نیازمندیها در تحلیل کسب و کار
تحلیل کسب و کار و میزان تسلط لازم بر حوزه تخصصی سازمان
استفاده مجدد از نیازمندیها (Requirements Reuse)
۳ روش در مشاوره تحلیل کسب و کار
روشهای تحلیل ذینفعان
۵ ترند مهم در تحلیل کسب و کار
۱۰ نکته برای نقشه برداری فرایندهای کسب و کار
مدیریت نیازها هنری است که توسط یک تحلیلگر کسب و کار به دست میآید
تحلیل و اولویتبندی مسکو (MOSCOW) چیست و چه کاربردی دارد؟
ضرورت تعریف کردن نیازهای کسب و کار
معرفی برترین نرمافزارهای مدیریت نیازمندیها برای تحلیل کسب و کار
معرفی تکنیکهای مهم در تحلیل کسب و کار بر اساس BABOK
ویدیو: تحلیل کسبوکار چیست؟ (دکتر بابک هزاوه)
چرا مشکلات و فرصتها برای پروژهها یکسان نیستند؟
۱۰ تکنیک مهم در تحلیل کسب و کار
نیازمندیهای غیر کارکردی در تحلیل کسب و کار
تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟
تجزیه و تحلیل بر اساس مدل PESTLE چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش و راهنمای کامل دیاگرام جریان داده (Data Flow Diagram)
تحلیل استراتژیک سازمانی
مزایای تفکر استراتژیک و چگونگی توسعه آن
دانلود گزارش سال ۲۰۲۰ موسسه جهانی تحلیل کسب و کار
انتخاب و تطبیق رویکردها و تکنیکهای تحلیل کسب و کار
تجزیه و تحلیل CATWOE چیست؟
نمودار استخوان ماهی (Fishbone Diagram) چیست و چگونه ترسیم میشود؟
مفاهیم علم داده که هر تحلیلگر باید بداند
تفکر سیستمی چیست؟
اهمیت گوش دادن عمیق در تحلیل کسب و کار
دانلود کتاب راهنمای آزمون تحلیل کسب و کار | CBAP / CCBA Certified Business Analysis Study Guide
دانلود کتاب ضمیمه چابک راهنمای پیکره دانش تحلیل کسب و کار | Agile Extension to the BABOK
ویدیوی وبینار آموزشی «نقشهراه تحلیل کسبوکار براساس BABOK»
منبع
https://karokasb.org/